Porty lotnicze będą bardziej ekologiczne

Ponad 200 członków zrzeszonych w ACI Europe, związku europejskich portów lotniczych, zadeklarowało ograniczenie emisji dwutlenku węgla netto do zera przed rokiem 2050.

Związek ten wezwał jednocześnie resztę branży lotniczej do stworzenia długoterminowej „wspólnej ambicji i wizji” w celu ograniczenia tej emisji i wsparcia obecnie podejmowanych wysiłków.

Już trzy porty w Europie notują zerową emisję: Lulea, Ronneby i Visby, wszystkie należące do szwedzkiego operatora Swedavia.

Swedavia postawiła sobie ten sam cel do 2020 roku dla sztokholmskiego lotniska Arlanda. Lotnisko w Hamburgu zamierza osiągnąć zerową emisję netto przed 2022, a amsterdamskie Schiphol, lotnisko w Eindhoven, Kopenhadze i norweski operator Avinor celują w rok 2030.

Lista tych lotnisk obejmuje również Gatwick, Heathrow, Stansted, London City, East Midlands, Dublin, Bristol, Manchester, Edinburgh, Brussels, Cork, Dusseldorf, Frankfurt, ANA Aeroportos de Portugal, Paris CDG, Paris Orly oraz Lyon-Saint Exupéry.

ACI Europe ocenia, że dzięki temu zaangażowaniu ograniczenie emisji sięgnie około 3,5 miliona ton CO2 rocznie.

Uchwała ta została przyjęta przez 203 porty lotnicze w tym tygodniu podczas spotkania delegacji z całego świata na nowojorskim Szczycie Klimatycznym ONZ.

Do 2050 roku zerową emisję netto zobowiązało się wprowadzić ponad 100 miast, 66 krajów i 93 firmy, choć część z największych emitentów CO2 – takich jak Stany Zjednoczone, Chiny i Indie – nie złożyła takiej deklaracji.

W tym tygodniu odbyło się również roczne zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego przy ONZ (ICAO) w Montrealu, na którym walka z emisją była jednym z pierwszoplanowych tematów.

Grupa ta zgodziła się zostać partnerem Światowego Forum Ekonomicznego „w sprawach związanych z rozwojem lotnictwa”.

Odwołała ona swoją piątkową sesję, która pokrywała się ze strajkami klimatycznymi odbywającymi się na całym świecie, w tym w Montrealu, podczas których zebrało się tysiące ludzi, by wezwać do podjęcia pilnych działań w celu powstrzymania zmian klimatycznych.

Niektórzy skrytykowali ICAO za to, że ich działania są zbyt niejasne.

Jak lotnictwo może przyczynić się do redukcji emisji CO2?

Loty międzynarodowe stanowią obecnie około 1,3% rocznej emisji wytwarzanej w wyniku działalności człowieka, podczas gdy lotnictwo jako takie przyczynia się do ponad 2% łącznej emisji. Przy obecnym tempie rozwoju i zanieczyszczeniu, które może znacznie wzrosnąć w ciągu najbliższych dziesięcioleci, udział ten może zwiększyć się o 300% do 2050 roku zdaniem ICAO.

Międzynarodowy Związek Transportu Lotniczego (IATA), grupa zrzeszająca prawie 300 linii lotniczych, zobowiązał się do ograniczenia emisji netto CO2 o 50% do 2050, tj do poziomu z 2005.

Podejście to wiązać się będzie z inwestycjami w biopaliwa i samoloty napędzane elektrycznością na lotach krótkodystansowych, jak również wymianę floty na nisko emisyjne maszyny takie jak Airbus A350.

Przyjęta  w tym tygodniu przez porty europejskie rezolucja ma zastosowanie tylko do emisji dwutlenku węgla pozostającej pod ich kontrolą i nie obejmuje emisji z samolotów.

Większość zamierza osiągnąć zerową emisję netto dzięki połączeniu zastosowania pojazdów napędzanych elektrycznością, redukcji zużycia energii na swoim terenie oraz pozyskaniu energii ze źródeł odnawialnych.

Swedavia, na przykład, twierdzi, że stosuje biopaliwa do ogrzania swoich budynków i „zieloną” energię elektryczną do swojej codziennej działalności.

Liam McKay, dyrektor ds. korporacyjnych na lotnisku London City, zapowiedział w wywiadzie dla Business Traveller, że podejmowane przez to lotnisko środki obejmą inwestycję wartą £500 milionów w instalację mikrosieci energetycznej oraz zainstalowanie paneli solarnych na powierzchni 900 stóp kwadratowych, a także wymianę floty wszystkich pojazdów obsługujących lotnisko na zero-emisyjne do 2030 roku i zmniejszenie zapotrzebowania na energię tam, gdzie będzie to możliwe, na terenie lotniska.

Lotniska mogą również wspierać linie lotnicze w ich działalności. Czteroetapowy plan Heathrow uwzględnia oferowanie tańszych opłat za lądowanie dla czystszych linii, ograniczenie emisji z samolotów na ziemi dzięki dostępowi do alternatywnych źródeł zasilania i zmniejszonemu czasowi kołowania oraz wsparcie brytyjskich projektów związanych z biopaliwem (takich jak współpraca British Airways z Velocys czy Virgin Atlantic z Lanzatech).

Lotnisko to zaoferowało również zniesienie opłat lotniskowych na rok dla pierwszego komercyjnego połączenia napędzanego elektrycznością, warte około miliona funtów brytyjskich  .