Airbus rozpoczął dostawy dla linii lotniczych pierwszych samolotów A350 XWB, które wyposażone są w nowy, pionierski i dotykowy wyświetlacz kokpitu. Opracowany specjalnie dla tego modelu wraz z francuskim koncernem elektronicznym Thales, zapewnia lepszą wydajność operacyjną, większą interakcję załogi, symetrię kokpitu oraz płynniejszy przepływ informacji. 18 grudnia 2019 roku China Eastern Airlines odebrały w Tuluzie pierwszą A350 XWB wyposażoną w nowe systemy. Do tej pory ok. 20 linii lotniczych spersonalizowało swoje nowe A350 XWB.

Z sześciu dużych ekranów kokpitu A350 XWB trzy mogą teraz obsługiwać dotyk: dwa zewnętrzne wyświetlacze oraz dolny, środkowy wyświetlacz. Wyświetlacze te oferują pilotom możliwość obsługi ekranu dotykowego podczas prezentacji aplikacji elektronicznej poduszki powietrznej (EFB). Ta nowa metoda wprowadzania uzupełnia istniejącą fizyczną klawiaturę zintegrowaną z wysuwanym stołem przed każdym pilotem, a także klawiaturę i trackball „jednostkę sterującą kursorem klawiatury” (KCCU) umieszczoną na konsoli środkowej.

Nowa technologia, która w listopadzie została certyfikowana dla A350 przez EASA polepszy i ułatwi interakcje między pilotami. Co więcej, podczas faz lotu, w których pilot jest bardzo obciążony pracą, funkcja ekranu dotykowego zmniejsza potrzebę wprowadzania wielu danych przez pilotów i pozwala uniknąć konieczności przełączania się między różnymi wyświetlaczami podczas wspólnego korzystania z aplikacji EFB na dolnym, środkowym wyświetlaczu.

Patrick Piedrafita, szef programu A350 XWB firmy Airbus, powiedział: „Airbus nieustannie wyznacza trendy w branży projektowania kokpitów samolotów dzięki nowym interaktywnym wyświetlaczom dotykowym w A350 XWB. Z naszym partnerem Thales z dumą przedstawiamy tę technologię naszym klientom, aby usprawnić działanie ich załóg lotniczych”.

Zobacz także:
Najkrótsze połączenie A380
2019-07-05 09:55:30

Linie lotnicze Emirates uruchomiły w ostatni poniedziałek najkrótsze połączenie A380 pomiędzy Dubajem a Muscatem.

Boeing bez fleszy prezentuje nowy model 737 MAX 10
2019-12-06

Kilka dni temu na terenie fabryki w Renton w stanie Washington, Boeing zaprezentował po cichu swój nowy model 737 MAX 10.