Na początku grudnia pierwszy na świecie całkowicie elektryczny samolot komercyjny z sukcesem wylądował po udanym locie testowym w Vancouver w Kanadzie. 15-minutowy lot inauguracyjny został przeprowadzony przez firmę Harbor Air, największego producenta hydroplanów w Ameryce Północnej, oraz magniX, firmę napędzającą rewolucję w lotnictwie elektrycznym.
Udany lot ePlane, sześcioosobowego samolotu DHC-2, powiększonego o 750-konny układ napędowy magni500, miał miejsce na rzece Fraser w terminalu wodnosamolotów Harbor Air w Richmond.
Prezes i założyciel Harbour Air, Greg McDougall, który pilotował samolot podczas jego historycznego lotu, twierdzi, że ten lot oznacza początek trzeciej ery lotnictwa: ery elektrycznej.
„Dziś stworzyliśmy historię” - powiedział Greg McDougall, dyrektor generalny i założyciel Harbour Air Seaplanes. „Jestem niezwykle dumny z wiodącej roli Harbor Air w redefiniowaniu bezpieczeństwa i innowacji w branży lotniczej i wodnosamolotów. Kanada od dawna odgrywa ważną rolę w historii lotnictwa, a bycie częścią tego niesamowitego pierwszego kamienia milowego na świecie jest czymś, z czego wszyscy możemy być naprawdę dumni. ”
Na początku tego roku Harbour Air ogłosił współpracę z magniX oraz zamiar firmy, by zbudować pierwszą na świecie całkowicie elektryczną flotę hydroplanów komercyjnych. Magni500, który został zaprezentowany podczas Paris Air Show w czerwcu 2019 r., to elektryczny układ napędowy o wysokiej mocy, który zapewnia ekologiczny i wydajny sposób zasilania samolotów.
„W grudniu 1903 r. Bracia Wright rozpoczęli nową erę transportu - epokę lotnictwa - pierwszym lotem samolotu. Dzisiaj, 116 lat później, pierwszym lotem w pełni elektrycznego samolotu komercyjnego, zapoczątkowaliśmy erę lotnictwa elektrycznego - powiedział Roei Ganzarski, dyrektor generalny magniX. „Branża transportowa, a zwłaszcza segment lotniczy, jest gotowy na poważne zmiany. Chcemy udowodnić, że tanie, przyjazne dla środowiska, komercyjne elektryczne podróże lotnicze mogą stać się rzeczywistością w najbliższej przyszłości. ”
MagniX i Harbour Air rozpoczną teraz proces certyfikacji i zatwierdzania układu napędowego i modernizacji samolotów. Po zakończeniu certyfikacji resztę floty można powiększyć za pomocą całkowicie elektrycznej technologii napędowej magniX.
Zdjęcie: Harbour Air