12 technologicznych trendów branży transportowej w 2020 roku

Technologia ma kluczowe znaczenie dla przyszłości branży transportu lotniczego. Potwierdzeniem tego faktu może być fakt, że zeszłoroczne targi przełomowych technologii otworzyło przemówienie przedstawiciela Delta Air Lines. Ed Bastian, CEO firmy, przedstawił fascynującą wizję przyszłości podróżowania, wspominając m.in. o aplikacji Fly Delta, urzekających opcjach rozrywki, egzoszkieletach i sztucznej inteligencji.

Czerpiąc inspirację z tych przełomowych osiągnięć w dziedzinie technologii transportu, opracowane zostały prognozy dotyczące najbardziej ekscytujących trendów i technologii, na których branża lotnicza powinna skupić się w najbliższym czasie, aby zapewnić swoim pasażerom i klientom jak najlepsze wrażenia – zarówno na ziemi, jak i w powietrzu.

1. Robotyka - od samobieżnych robotów-przewodników i pojazdów autonomicznych po drony dostawcze.

Automatyzacja w przemyśle lotniczym nabiera tempa ze względu na szybki postęp w dziedzinie robotyki. Roboty w terminalu stają się coraz bardziej powszechnym widokiem, a spośród najnowszych przykładów można wymienić nowego robota do transportu bagażu YAPE firmy Fraport. Oprócz robotów w terminalu, zautomatyzowane pojazdy na lotnisku również zyskują na popularności. Dobrym przykładem jest kompleksowe rozwiązanie FLEET firmy Vanderlande w zakresie logistyki bagażowej, wdrożone w porcie lotniczym Rotterdam The Hague w celu poprawy wydajności procesu obsługi bagażu oraz poprawy ergonomicznych warunków pracy personelu naziemnego.

Autonomiczne pojazdy i drony były również testowane w ciągu ostatnich kilku lat. Na przykład Delta Air Lines współpracuje obecnie ze szkołą wyższą Georgia Tech i laboratorium Curiosity Lab, aby określić, w jaki sposób pojazdy autonomiczne mogą przynieść korzyści ich klientom i pracownikom. Naukowcy z wszystkich trzech organizacji będą mieli dostęp do półtorakilometrowego toru testowego, pojazdu autonomicznego Curiosity Lab oraz miejskiego laboratorium w Peachtree Corners w Atlancie. W miarę postępów badań nad pojazdami autonomicznymi na całym świecie, Delta dostrzega potencjalne zastosowania autonomicznych samochodów, ciężarówek lub autobusów na lotniskach i poza nimi. Autonomiczne pojazdy mogłyby na przykład pomóc klientom w tworzeniu połączeń przez lotnisko, dostarczać im opóźniony bagaż lub transportować części samolotów na lotniska.

Inną ciekawą koncepcją, na którą warto zwrócić uwagę, są awatary. Japońska linia lotnicza ANA opracowuje obecnie nowe platformy teleobecności, aby „wpływać na życie wszystkich mieszkańców Ziemi i łączyć ludzi, łączyć rzeczy oraz łączyć pomysły i marzenia”, powiedział Kevin Kajitani, dyrektor działu Avatar w firmie ANA. Jednym z celów zespołu jest przeprowadzenie eksperymentu, który pozwoliłby fanom sportu doświadczyć Olimpiady w Tokio w 2020 roku za pośrednictwem robotów siedzących na siedzeniach.

2. ,,Cyfrowe bliźniaki’’ - wirtualne, bliźniacze kopie obiektów fizycznych.

Koncepcja digital twins nie jest nowa. Pojęcie „cyfrowe bliźniaki” odnosi się do cyfrowej prezentacji obiektów fizycznych. Jest to temat, który wielokrotnie pojawiał się podczas konferencji FTE w 2019 roku, dlatego uważamy, że warto o nim wspomnieć.

SITA Lab pracuje obecnie nad w pełni funkcjonalnym cyfrowym bliźniakiem, który jest testowany na lotnisku w USA, gdzie interfejs 3D znajduje się na 86-calowym ekranie dotykowym w pokoju operacyjnym. W niedawnym wpisie na blogu SITA Kevin O’Sullivan, główny inżynier w SITA Lab, stwierdził że rezultaty ich pracy „usprawnią podejmowanie decyzji w oparciu o całościowy obraz operacji na lotnisku”. Wyjaśnił: „Oprócz pokazania, co się dzieje w danym momencie, możemy również wybrać określony moment w przeszłości i odtworzyć dokładnie to, co wydarzyło się wtedy. Jest to bardzo skuteczny sposób na badanie postępowania w przypadku zakłóceń, aby określić, co można zrobić lepiej następnym razem.”

Dodał jednak, że „w pełni funkcjonujący cyfrowy bliźniak lotniska jest jeszcze trochę wolniejszy. Ale w miarę postępów prac pełny zakres jego potencjału staje się wyraźnie widoczny”.

3. AI i uczenie maszynowe

Uczenie maszynowe to metoda analizy danych, która automatyzuje budowanie modeli analitycznych. Jest to gałąź sztucznej inteligencji oparta na idei, że systemy mogą uczyć się na podstawie danych, identyfikować wzorce i podejmować decyzje przy minimalnej interwencji człowieka.

W ciągu ostatnich kilku lat branża transportu lotniczego wykazała ogromne zaangażowanie w wykorzystanie pełnego potencjału sztucznej inteligencji (AI). Z jednej strony widzieliśmy, jak linie lotnicze i lotniska stosują chatboty do komunikowania się z pasażerami, a z drugiej strony w celu usprawnienia operacji. W ubiegłym roku AirAsia opracowała i uruchomiła AirAsia Virtual Allstar (AVA), stale uczącą się platformę czatową napędzaną sztuczną inteligencją, która zdobyła srebrną nagrodę podczas FTE APEX Asia EXPO Awards 2019 - Best Passenger Experience Initiative w kategorii linii lotniczych.

Jedną z głównych nowości omawianych podczas przemówienia Eda Bastiana na CES była platforma oparta na sztucznej inteligencji, która ma zostać wdrożona w tym roku, co pomoże specjalistom Delta podejmować jeszcze lepsze decyzje operacyjne. Linia lotnicza twierdzi, że stosuje uczenie maszynowe oparte na sztucznej inteligencji na skalę niespotykaną wcześniej dla linii lotniczych. Opatentowana platforma oparta na sztucznej inteligencji analizuje miliony danych operacyjnych - od pozycji samolotów, ograniczeń załogi lotniczej, po warunki na lotnisku - w celu uzyskania hipotetycznych wyników, które pomagają personelowi Delta podejmować kluczowe decyzje przed, w trakcie i po zakłóceniach na dużą skalę. Podczas swojego przemówienia Bastian powiedział: „Naszym wiodącym źródłem innowacji są ludzie. Nasi ludzie nie powinni spędzać całego czasu na przyjmowaniu biletów i skanowaniu kart pokładowych. Są na to zbyt utalentowani.” Korzyści dla pasażerów są również wyraźne - minimalizowanie skutków opóźnień dzięki aktualizacjom w czasie rzeczywistym, zmniejszanie opóźnień w transporcie bagażu i personalizowanie informacji dostarczonych klientowi za pośrednictwem kanałów cyfrowych.

4. Wirtualna rzeczywistość (VR)

Na nasyconym rynku, takim jak sektor lotniczy, rzeczywistość wirtualna (VR) i wciągające doświadczenia mogą być prawdziwym wyróżnikiem. Jeden z wiodących dostawców rzeczywistości wirtualnej, Inflight VR, przyciągnął do swojego portfolio wiele linii lotniczych, w tym Evelop Airlines, SunExpress i Jin Air.

Renacen to kolejna firma specjalizująca się w wykorzystaniu rzeczywistości wirtualnej dzięki oprogramowaniu 3D SeatMap VR, za którą zdobyła nagrodę Crystal Cabin Award w 2018 r. Aplikacja oferuje wirtualny widok kabiny w zakresie 360 stopni i może być używana do sprzedaży miejsc, szkoleń załogi, marketingu i doświadczenia VR. Technologia została wdrożona przez wiele linii lotniczych, w tym Emirates, Evelop, Austrian, Aigle Azur i Etihad.

We współpracy z firmą VR Neutral Digital firma British Airways przetestowała również tę technologię, aby wprowadzić swój nowy samolot - Airbus A350. W wywiadzie dla FTE Daniel Taylor, Brand&Marketing Content Manager w British Airways, powiedział: „VR zapewniło nam świetny sposób na wprowadzenie tego nowego produktu w życie i zaangażowanie zarówno odbiorców zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Projekt został początkowo zbudowany na potrzeby wydarzeń prasowych oraz dla naszej ekipy w celu zapoznania się z nowym produktem. Ale od tego czasu okazało się, że jest nieoceniony w całym ekosystemie marketingowym. To narzędzie pozwoliło nam szybko tworzyć zasoby wizualne, w tym fotografie, filmy i treści 360 stopni, które wykorzystaliśmy w marketingu w różnych kanałach komunikacji.”

5. Sieć 5G - 50 razy szybsza niż obecna sieć 4G

Ostatnie zmiany w technologii 5G napędzają nową dekadę innowacji, która zmieni świat biznesu na zawsze. Technologia zmniejszy opóźnienie danych, zapewni większą stabilność i podłączy więcej urządzeń jednocześnie. W przemyśle lotniczym technologia będzie miała zasadnicze znaczenie dla zaspokojenia potrzeby szybkiej łączności lotniczej i na lotniskach.

W ubiegłym roku lotnisko w Manchesterze stało się pierwszym lotniskiem w Wielkiej Brytanii, które oferowało dostęp do sieci 5G w ramach procesu przeprowadzonego przez Vodafone. Vodafone zainstalował dedykowany „blast pod” 5G w terminalu Manchester, który pozwolił podróżnym przetestować nową superszybką sieć do pobierania filmów lub zestawów telewizyjnych na urządzenia mobilne o wiele szybciej niż 4G.

5G było przedmiotem spekulacji w ciągu ostatnich kilku lat, jednak w 2020 roku wydaje się, że powszechny dostęp do tej technologii staje się coraz bardziej realny. Możliwy wpływ 5G był szeroko dyskutowany na targach CES, na których przewoźnicy zgodnie stwierdzili, że rok 2020 będzie punktem zwrotnym dla tej technologii.

Podczas gdy 5G jest wdrażane na całym świecie, a Chiny, Korea Południowa, Wielka Brytania, Niemcy i USA prowadzą piątą generację sieci mobilnych, technologia jest wciąż na wczesnym etapie. Zgodnie z ostatnim artykułem magazynu Wired „5G nie jest pojedynczą technologią ani standardem, ale raczej konstelacją różnych technologii, a ich wdrożenie może wymagać zupełnie innego podejścia niż budowanie sieci 4G”. Co więcej, tylko kilka urządzeń na rynku obsługuje tę technologię, podczas gdy flagowe urządzenia firmy Samsung, Google i Apple obsługują tylko 4G.

6. Łączność w locie

Przyszłość branży łączności w samolotach jest świetlana, a rosnąca liczba linii lotniczych stara się digitalizować wrażenia z lotu swoim pasażerom. Zapotrzebowanie to powoduje prawdziwą zmianę w zakresie jakości oferowanych usług łączności.

Podczas swojej prezentacji na FTE APEX Asia EXPO 2019, Dominic Walters, wiceprezes ds. Komunikacji i strategii marketingowej Inmarsat Aviation przedstawił ustalenia z ostatniej części raportu Sky High Economics, w którym zidentyfikowano na rynku 450 milionów pasażerów nieobjętych tradycyjnymi programami lojalnościowymi linii lotniczych. Takich pasażerów można by skłonić do zmiany przewoźnika za pomocą dostępu do szybkiego połączenia Wi-Fi w powietrzu. Badacze oszacowali, że może to doprowadzić do ogromnej zmiany udziałów na rynku (aż o 33 miliardy dolarów - co stanowi równowartość 6% całkowitego udziału w rynku). Może to stworzyć ogromne możliwości dla linii lotniczych dostosowujących się do tego, co Walters określa jako „zawsze aktywne” zachowanie pasażerów.

Podczas gdy wiele linii lotniczych, takich jak Qatar Airways, Norwegian i AirAsia wzmaga wysiłki związane z łącznością, nadal istnieje duży sceptycyzm, czy dzisiejsze inwestycje w łączność przetrwają próbę czasu. Podczas swojej prezentacji na konferencji TFWA w 2019 r. Aldric Chau, dyrektor ds. handlu detalicznego i eCommerce Cathay Pacific Airways, podkreślił że: „Jeśli budujesz witrynę handlu elektronicznego, do której dostęp można uzyskać tylko poza samolotem, oznacza to, że brakuje okazji do współpracy z gigantami handlu detalicznego, takimi jak Alibaba lub Amazon. Jeśli masz łączność z samolotem, może to być prawdziwa okazja, by zwiększyć sprzedaż w samolotach, wprowadzając oferty w czasie rzeczywistym w celu zwiększenia konwersji.”

7. Biometria

Technologia biometrii ciągle nabiera rozpędu, a jej prawdziwy potencjał tej technologii nie został jeszcze odkryty. Rok 2019 był przełomowy dla rozwoju tej technologii w branży lotniczej, z wieloma udanymi wdrożeniami - od wprowadzenia biometrii przez British Airways na lotniskach międzynarodowych Heathrow, Orlando, Los Angeles i Johna F. Kennedy'ego po program Digi Yatra na międzynarodowym lotnisku Kempegowda i pierwszy terminal biometryczny firmy Delta Air Lines w Stanach Zjednoczonych na lotnisku Atlanta Hartsfield-Jackson.

W tym roku spodziewamy się, że więcej linii lotniczych zastosuje technologię rozpoznawania twarzy, aby ułatwić odprawę pasażerom. Niedawno Iberia rozpoczęła testowanie aplikacji do rozpoznawania twarzy na lotnisku w Madrycie, aby umożliwić klientom identyfikację podczas kontroli bezpieczeństwa zarówno ogólnej, jak i przyspieszonej oraz na bramkach wejściowych za pomocą swojego profilu biometrycznego, co eliminuje potrzebę pokazywania dokumentów.

Jednak podczas gdy wdrażanie biometrii nabiera tempa, pojawiło się wiele wyzwań, a nawet nieporozumień, dotyczących standaryzacji, zagadnień związanych z prywatnością, integracji, bezpieczeństwa, infrastruktury i budowania zaufania między wszystkimi stronami.

8. Zrównoważony rozwój

2020 będzie kluczowym rokiem dla przemysłu lotniczego, w kwestii zwiększania wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. Według IATA lotnictwo odpowiada za 2% światowej emisji dwutlenku węgla, a liczba ta może się podwoić, jeśli ruch lotniczy osiągnie prognozowany wzrost o 8,2 miliarda pasażerów do 2037 roku. Wszystkie linie lotnicze są teraz zobowiązane do monitorowania i zgłaszania emisji dwutlenku węgla.

W listopadzie ubiegłego roku easyJet zapowiedział, że chce zostać pierwszą dużą linią lotniczą na świecie, która będzie obsługiwać loty bez emisji dwutlenku węgla w całej swojej sieci, równoważąc ślad węglowy powstały w wyniku spalania paliwa lotniczego. Spółka macierzysta British Airways, IAG, zapowiedziała, że do 2050 roku będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla i że w przyszłym roku zacznie kompensować wszystkie loty krajowe.

JetBlue ogłosił, że zamierza osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich lotach krajowych do lipca 2020 roku. Ogłosił także plany rozpoczęcia lotów z wykorzystaniem ekologicznego paliwa w połowie 2020 roku na lotach z międzynarodowego lotniska w San Francisco.

9. Assistive Tech - elektryczne wózki inwalidzkie

Nowe technologie pomagają również liniom lotniczym i lotniskom zaspokoić potrzeby pasażerów niepełnosprawnych. Jednym z najnowszych przykładów jest partnerstwo All Nippon Airways (ANA) z Panasonic Corporation w celu przetestowania samojezdnych, elektrycznych wózków inwalidzkich najnowszej generacji, w ramach dalekosiężnego planu zwiększenia opcji mobilności i dostępności na międzynarodowym lotnisku w Tokio. Dzięki robotom, wózki inwalidzkie będą mogły bezpiecznie poruszać się po lotnisku.

W grudniu lotniska Etihad Airways i Abu Dhabi zakończyły testy dla innowacyjnych autonomicznych wózków inwalidzkich w międzynarodowym lotnisku w Abu Zabi. W próbach wzięło udział ponad 60 pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, którzy samodzielnie prowadzili wózki inwalidzkie - nawigowali w zatłoczonych miejscach i salonach, zanim bezpiecznie dotarli do swojej bramki. Intensywne testowanie wózków inwalidzkich ma określić ich realną wydajność w terminalach.

Technologia jest jednak tylko niewielką częścią równania, jeśli chodzi o dostępność w podróży powietrznej. Branża musi koniecznie inwestować w nową infrastrukturę, udogodnienia, a przede wszystkim w szkolenie personelu i podnoszenie świadomości na temat potrzeb różnych pasażerów, aby zapewnić wszystkim odpowiednią jakość podróży.

10. Technologia do słuchania, do noszenia i głosowa.

Branża lotnicza wciąż eksperymentuje z pomysłem technologii “do noszenia”. Na przykład SriLankan Airlines połączyło siły z MAS Holdings, aby wprowadzić Spryng - inteligentne akcesorium, które ma pomóc pasażerom w tranzycie poczuć się trochę młodszym. Spryng to bezprzewodowy, pneumatyczny okład uciskowy, który naśladuje naturalne skurcze łydek i pomaga zmniejszyć ból mięśni poprzez stymulację krążenia krwi.

Tymczasem ostatnio mogliśmy zauważyć, że niektóre linie lotnicze, takie jak Nippon Airways (ANA) i Japan Airlines (JAL), wdrażają inteligentną słuchawki w celu uproszczenia komunikacji między stewardessami. Na przykład ANA wprowadził nowe urządzenie o nazwie BONX Grip, które łączy opatentowaną technologię z aplikacją, dzięki której użytkownicy mogą swobodnie i naturalnie komunikować się z dowolnej odległości, w dowolnym otoczeniu.

Akihiko Miura, wiceprezes wykonawczy ANA, wyjaśnia: „Ułatwiając stewardessom komunikację, będą mogły lepiej zaspokoić potrzeby pasażerów. Te urządzenia to tylko jedno istotne narzędzie, które testuje ANA. Spodziewamy się, że będziemy wykorzystywać więcej najnowszych, przełomowych technologii w celu poprawy każdego aspektu podróży.”

Technologia głosowa jest już obecna w naszych domach dzięki urządzeniom takim jak Amazon Echo, Google Home i Siri Apple. Nic więc dziwnego, że lotniska i linie lotnicze stosują je w celu wzmocnienia relacji z klientami. Np. Iberia umożliwia posiadaczom kart Iberia Plus sprawdzenie statusu swoich lotów i uzyskanie kart pokładowych na niektóre loty.

11. eVTOL i podróże autonomiczne

W 2019 roku podjęto szereg inicjatyw mających na celu przyspieszenie rozwoju komercyjnych usług taksówek powietrznych. Pionier lotniczego transportu w miastach, Volocopter, pomyślnie zakończył swój pierwszy załogowy lot nad Singapurem w październiku, podczas gdy inni liderzy branży, tacy jak Boeing, Bell, Embraer, Safran, Uber, Fraport czy Groupe ADP, również przedstawili plany dotyczące rozwiązań w zakresie transportu lotniczego w miastach.

Latające taksówki stają się rzeczywistością, a Uber Air testuje podobne usługi na całym świecie. Melbourne będzie pierwszym miastem poza USA, w których próby będzie przeprowadzać Uber Air. Loty testowe mają rozpocząć się już w przyszłym roku, natomiast loty komercyjne rozpoczną się w 2023 roku.

Pytanie brzmi, czy porty lotnicze i linie lotnicze dostosują się do tych nowych rodzajów transportu, aby stworzyć nowy ekosystem podróży, który przyniesie wiele korzyści pasażerom.

12. Kooperacja ze start-upami

Przyspieszenie rozwoju technologii skłoniło linie lotnicze i lotniska do nawiązania współpracy z młodymi, prężnie rozwijającymi się firmami.

Główni gracze z branży zwrócili się już do społeczności startupów jako źródła inspiracji w ciągu ostatnich kilku lat, więc spodziewamy się, że trend ten utrzyma się w 2020 roku. Aby wypełnić lukę między branżą transportu lotniczego, a ekosystemem startupów, FTE uruchomiła pierwszą na świecie sieć innowacji w transporcie lotniczym.

W 2020 roku spodziewamy się, że jeszcze więcej linii lotniczych i lotnisk będzie starać się o partnerstwo ze sceną startupową na rzecz poprawy jakości obsługi klienta i ogólnej wydajności biznesowej.