Na początku roku 2020 firma Hyundai pokazała światu teaser konceptu „latającego auta” podczas Consumer Electronics Show w Las Vegas. Prototyp był wystawiany w pełnej skali na targach CES, lecz obecnie Południowokoreański producent aut podniósł stawkę. Nie tylko Hyundai będzie masowo produkował te elektryczne samoloty eVTOL (electric vertical takeoff and landing), ale także rozlokuje je w sieci powietrznych taksówek Ubera.

Uber już w 2016 roku ogłosił swoje powietrzne ambicje. Projekt miał nosić nazwę „Uber Elevate”. Całkiem niedawno Uber ogłosił, że bedą organizować przeloty helikopterem w Nowym Yorku z dolnego Manhattanu do Międzynarodowego Lotniska im. John F. Kennedy.

Obecnie Hyundai dołączył do projektu, wspólnie z Uberem planując wprowadzić system miejskich taksówek powietrznych do końca 2020 roku. Hyundai’s Personal Air Vehicle (PAV) według specyfikacji ma mieć dwa rotatory na ogonie i dziesięć dodatkowych rotatorów rozmieszczonych wokół kabiny. Maszyna zaprojektowana jest tak, aby startować oraz lądować wertykalnie.

Pięcioosobowy pojazd będzie osiągał prędkość maksymalną na poziomie 180 mil na godzinę (290 km/h) oraz pułap na poziomie 1,000-2,000 stóp (300-600 metrów) nad ziemią. Hyundai zapowiada, że używając mniejszych, elektrycznie napędzanych rotatorów, pojazd będzie bardziej cichy, niż silnik dużego helikoptera. Jest to kluczowe dla miast, które martwią się o nadmiar hałasu. Pojazd będzie wymagał tylko około 5-7 minut ładowania, a zasięg lotu ma wynosić 60 mil na jednym ładowaniu (ok. 100 kilometrów).

Ale to nie wszystko. Hyundai pokazał także koncepcje lądowiska i ekologicznego pojazdu „Purpose Built Vehicle” (PBV) do transportu naziemnego do i ze stacji. PBV przypomina beżowy prostokąt i według producenta wykorzystuje AI do znalezienia optymalnych tras.

Na papierze wszystko to wydaje się wspaniałe i futurystyczne, ale Hyundai nie przeprowadził jeszcze żadnych lotów testowych ani nie potwierdził jaki będzie koszt całego projektu. Na całym świecie odbyła się niewielka liczba lotów testowych samolotów eVTOL, ale żaden z nich nie jest wykorzystywany do eksploatacji komercyjnej. Ta technologia ciągle raczkuje, a Uber i Hyundai oraz wielu innych ważnych graczy, stoją przed ogromnym wyzwaniem.

Mimo to Hyundai jest pierwszym globalnym producentem samochodów, który połączył siły z Uberem. Koncern motoryzacyjny wyprodukuje i wdroży elektryczny samolot, a Uber zapewni obsługę przestrzeni powietrznej, operacje naziemne i oczywiście aplikację, za pośrednictwem której klienci będą mogli rezerwować loty.


Zobacz także:
Robot uzyskał licencję pilota
2019-09-02 13:01:20

ROBOpilot nauczył się latać, zdał test na pilota, zaliczył swój pierwszy dłuższy lot i ma już na koncie niewielki nieszczęśliwy wypadek

Nowe regulacje Virgin Airlines
2019-06-18 12:23:53

Virgin Australia przygotowuje się do uzyskania nowych regulacji.